fredag 10 juli 2009

Naivitet, tillit och hemska människor.

Jag har precis avslutat en måbra session genom att läsa en inte så väl igenomtänkt blogg (antagligen så tycker personen ifråga att den är ordentligt gemomtänkt). Jag slås av den enorma naivitet och naiva tillit personen utspeglar. Själv har jag väldigt svårt att lita på någon hur när personen än står mig och lita knappt på mig själv, kanske avundas jag den tillit personen ger allt och alla eller så är jag bara en hemsk person som gillar och mår bra av andras elände. Tyvärr så satsar jag mer på att jag är en hemsk person. Jag skriver inte det här av en elak orsak utan mer förvåning,fundering och chock av hur lätt människor nu för tiden visar tillit till folk de aldrig ens träffat eller fått en glimt av i det verkliga livet. Dock kan jag väl erkänna att jag själv varit ungefär likadan i yngre tonåren men man mognar och växer tills sig med åren antar jag. Kanske överanalyserar allt som sägs/skrivs till mig och att det är en bidragande faktor till min brist på tillit eller så är naivitet inte riktigt min grej.


I alla fall den här bloggen är något jag besöker då och då och häpnas över. All den information personen lägger ut om sig själv är skrämmande. Och ibland är personen väldigt hypokritisk,motsägelsefull och har dubbelmoral. Vilket resulterar i att jag måste stoppa mig själv från att skriva en kommentar som kan tas väldigt kränkande, då personen verkar vara väldigt sårbar. Så jag är väl inte en så jätte hemsk människa i alla fall då det aldrig hänt än så länge. Men min förvåning kvarstår, hur kan människan lita så mycket på personer denne inte ens vet finns och allra minst vet om de är den som den utger sig att vara. Jag har fördet mesta alltid varit försiktig på den punkten och kollat upp vederbörande innan jag avslöjat alldeles för mycket. Förvåning gäller också den väldigt intima information som personen väljer att ge sina läsare trots att vem som helst kan komma åt den och enklet vända den emot personen.


Nej nu har min mus börjat att strejka så det får bli allt för denna gång.
Ajöss och tack för fisken!

Inga kommentarer: