onsdag 21 januari 2009

Nattliga samtal.

Onsdag och hemmastudier.

Jag vaknade mitt i natten som vanligt, men den här gången var det något som väckte mig. Inte en karl som utan tanke på att någon redan sover i hans säng slänger sig ner så man flyger en halvmeter, utan av att han pratar. Ord,mummel och konstiga ljud kommer från snubben brevid mig samtidigt som han lyckas med att gnissla tänder. Det finns inget sammanhang i orden och jag upptäcker att han ligger med armarna uppsträckta i luften och vevar omkring med dem. Jag som ännu inte har vaknat till trycker ner hans armar mummlar något om att han borde sova. Men oljuden fortsätter och armarna flaxar omkring. Tanken på att han är vaken slår till mig i pannan så jag frågar snällt ut i mörkret "Vem pratar du med?" ett argt ljud kommer från snubben och han väser "gubben där borta" och gör en gest med armen ut i hallen. Men som vanligt är det bara han och jag hemma och i hallen är det mörkt och tomt när jag kika över honom. Efter det återgår han till att sova, ljudlöst. "Jaha han blev besatt tänker jag" helt orationellt och somnar om. Strax efter dyker en tidning in genom brevinkastet och jag ser att klockan är kvart i fem på morgonen.

Imorse frågade jag honom om hans nattliga samtal med en gubbe ute i hallen men han har inte ett minne av det. Visst hans lägenhet är lite spooki och man får ibland dåliga vibbar men så här? aldrig. Så att sova ensam här, nej det är ingen lockande tanke. Jag har helt enkelt blivit för feg.

Men nu så sitter man här och bloggar istället för att skriva ett fint arbete om Fidel Castro och Kuba. Bakgrunden ska snällt vara inne i morgon klockan 12.

Tror jag drar mig till Örebro nästa vecka någon gång, måste ju se huset morsan köpt. Det är ett renoveringsobjekt med sjuttitals stuk så det kan ju bli aningen kul.

Inga kommentarer: