torsdag 31 december 2009

Nyårshysterin.

Jaha nu var det dags att byta år igen. In med det nya och ut med det gamla som man brukar säga. Men varför denna hysteri?
Det ska festas,det ska lagas god middag, det ska smällas raketer och man får absolut inte sitta ensam hemma och lägga sig innan tolvslaget. Allt ska städas och göras fint inför gästerna man bjudit hem. Fina proslinet ska dukas fram och skumpan ska vara kyld. Allt ska uppnå det där stadiet som bara är en illusion, Perfekt! Helt enkelt ska allt vara perfekt. Men alla är vi inte stjärnkockar eller festplanerare.
Folk tycker synd om en om man säger att man ska sitta hemma på nyår och bara vara. "Nej men stackare, kom med oss istället" Nej tack.

Jag tar avstånd från även denna högtid. Den är inte nödvändig precis som de flesta andra.
Kvällen ska jag spendera med att sitta hemma,osminkad, iklädd mjukisbyxor läsandes en bra bok,gå och lägga mig när jag känner för det. Och raketer, nej du det struntar jag faktiskt i mer än att jag kommer att bli uttvingad av Robin när han ska smälla av sina smällare och skit.
Jag kan inte fatta att det läggs ut en sådan otrolig mängd pengar på något du skjuter rakt upp i luften varje år. Miljön förstörs,folk skadas och min sympati går till alla smällrädda djur här i vår underliga värld.

Att det blir nytt år är inget ovanligt, inget extra ordinärt. Vi vet att det har hänt sedan tidernas begynnelse och troligtvis kommer att fortsätta hända ett bra tag framöver. Så varför är 31 December något så stort och speciellt?
För ungdomar är det ännu en ursäkt för att supa sig redlöst fulla för att innan klockan hunnit slagt tolv ligga däckad i sina egna spyor.
För vuxna är det väl något med socialstatus eller helt enkelt bara något trams man måste göra varje år.
Små barn brukar tycka om fyverkerier men försök hålla en 5 åring vaken och glad till tolvslaget när det smäller av på det flesta ställen.

Nyår har aldrig varit något speciellt för mig. Kan inte komma ihåg fler än 3 år då jag faktiskt har suttit uppe till tolvslaget för att se det magiska som händer när världen går in på ännu ett år.
När jag var femton fick jag som många andra i den åldern en idé om att ha fest hemma när jag fick reda på att mamsen skulle bort. Vi blev ett par stycken, hälften tyckte jag inte om utan hade fått inbjudan av någon annan som hört om min lilla fest. En av mina vänner blev kalas vid åtta spydde som en räv och somnade i min säng där hon låg hela natten och sussade. De andra drog in och våldgästade mina grannar för att sedan dra vidare. Tillslut var vi fyra stycken kvar var av en låg och sussade. Vi var uppe till tolv och gick sedan och la oss. Lyckat? inte speciellt. Dagen efter skulle allt städas tills mamma kom hem men eftersom de flesta av oss var bakis blev det en snabb städning och en utskällning när mamsen kom hem.

Nu ska jag återgå till min bok och njuta av kvällen som den helt vanliga kväll den egentligen är.

Peace out

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med du...